Głosowanie przez pełnomocnika w wyborach do organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego oraz wójtów, burmistrzów i prezydentów miast zarządzonych na 7 kwietnia 2024 r.
- Wyborcy, którzy najpóźniej w dniu głosowania ukończą 60 lat, a także wyborcy z orzeczeniem o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności mają prawo do głosowania przez pełnomocnika.
- Pełnomocnikiem może być osoba posiadająca prawo wybierania.
- Pełnomocnikiem nie może być osoba wchodząca w skład obwodowej komisji wyborczej właściwej dla obwodu głosowania osoby udzielającej pełnomocnictwa do głosowania, a także mężowie zaufania, jak również kandydaci w danych wyborach;
- osoba, która zgłosiła zamiar głosowania korespondencyjnego nie może udzielić pełnomocnictwa.
- Akt pełnomocnictwa do głosowania sporządza się na wniosek wyborcy wniesiony do burmistrza miasta, w której wyborca jest ujęty w obwodzie głosowania właściwym dla adresu zameldowania na pobyt stały lub adresu stałego zamieszkania, najpóźniej do 29 marca 2024 roku.
- W celu sporządzenia aktu pełnomocnictwa wyborca wpisany do rejestru wyborców Gminy Kowalewo Pomorskie może złożyć wniosek:
- ustnie;
- osobiście w postaci papierowej, opatrzonym własnoręcznym podpisem w Urzędzie Miejskim w Kowalewie Pomorskim ul. Konopnickiej 13, 87-410 Kowalewo Pomorskie,
- za pomocą usługi elektronicznej opatrzonym kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym przy użyciu usługi elektronicznej udostępnionej przez ministra właściwego do spraw informatyzacji, po uwierzytelnieniu tej osoby w sposób określony w art. 20a ust.1 ustawy z dnia 17 lutego 2005 roku o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.
- Jeżeli wyborca nie może lub nie umie złożyć podpisu, wniosek podpisuje osoba, która wyraziła zgodę na przyjęcie pełnomocnictwa do głosowania.
- W wyborach burmistrza akt pełnomocnictwa sporządza się na pierwsze oraz ponowne głosowanie odrębnie.
- Akt pełnomocnictwa do głosowania po sprawdzeniu, na podstawie dostępnych urzędowo dokumentów, danych zawartych we wniosku niezwłocznie sporządza się w trzech egzemplarzach, z których po jednym otrzymują udzielający pełnomocnictwa do głosowania i pełnomocnik, a trzeci egzemplarz pozostaje w urzędzie gminy.
- Sporządzenie aktu pełnomocnictwa odbywa się w miejscu zamieszkania wyborcy udzielającego pełnomocnictwa.
- Akt pełnomocnictwa może zostać sporządzony poza miejscem zamieszkania wyborcy udzielającego pełnomocnictwa, jeżeli zwróci się o to we wniosku, o którym mowa w pkt. 5.
- Jeżeli wniosek nie spełnia określonych warunków, burmistrz w terminie 3 dni od dnia otrzymania wniosku, wzywa wyborcę do usunięcia braków wniosku w terminie 3 dni.
- Jeżeli braki wniosku nie zostały uzupełnione bądź gdy nie można ich uzupełnić burmistrz odmawia sporządzenia aktu pełnomocnictwa.
- Wyborca ma prawo do cofnięcia udzielonego pełnomocnictwa do głosowania. Cofnięcie pełnomocnictwa do głosowania następuje przez złożenie najpóźniej na 2 dni przed dniem wyborów stosownego oświadczenia wójtowi gminy, w której sporządzono akt pełnomocnictwa do głosowania, lub doręczenie takiego oświadczenia właściwej obwodowej komisji wyborczej w dniu głosowania.
- Pełnomocnictwo do głosowania wygasa z mocy prawa w przypadku:
- śmierci lub utraty prawa wybierania przez udzielającego pełnomocnictwa do głosowania lub pełnomocnika;
- wystąpienia przesłanki, o której mowa w pkt. 3;
- wcześniejszego głosowania osobistego przez osobę udzielającą pełnomocnictwa do głosowania.
- Czynności związane ze sporządzeniem aktu pełnomocnictwa do głosowania są zwolnione z opłat.
Wymagane dokumenty:
- dokument tożsamości osoby udzielającej pełnomocnictwa jak również pełnomocnika.
- wniosek o sporządzenie aktu pełnomocnictwa.
- pisemna zgoda pełnomocnika na przyjęcie pełnomocnictwa.
- oświadczenie pełnomocnika.
- Kopia aktualnego orzeczenia właściwego organu orzekającego o ustaleniu stopnia niepełnosprawności (znaczny lub umiarkowany) wyborcy (nie dotyczy wyborcy, który najpóźniej w dniu głosowania kończy 60 lat).
Dokumenty można składać do 29 marca 2024 roku do godziny 14:00
W siedzibie Urzędu Miejskiego w Kowalewie Pomorskim ul. Konopnickiej 13, 87-410 Kowalewo Pomorskie (Referat Spraw Obywatelskich, biuro nr 10).
W przypadku wątpliwości związanych z udziałem w głosowaniu pytania można zgłaszać do Referatu Spraw Obywatelskich Urzędu Miejskiego w Kowalewie Pomorskim: tel. 56 684 10 24 wew. 510 lub 56 475 56 510.
Wzory druków dostępne są:
- W siedzibie Urzędu Miejskiego adres j.w
- Na stronie https://mst-kowalewo-pomorskie.rbip.mojregion.info/ w zakładce: Wybory i Referenda – Wybory Samorządowe 2024
Oświadczenie pełnomocnika.pdf (20,91KB)
Wniosek o sporządzenie aktu pełnomocnictwa.PDF (290,66KB)
Zgoda na przyjęcie pełnomocnictwa.PDF (294,55KB)
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (T. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 775 z późn. zm.).
- Ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. Kodeks wyborczy (T. j, Dz. U. z 2023 r. poz. 2408).
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 28 lipca 2011 r. w sprawie sporządzenia aktu pełnomocnictwa do głosowania w wyborach do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, do Parlamentu Europejskiego w Rzeczypospolitej Polskiej, do organów stanowiących jednostki samorządu terytorialnego oraz wójtów, burmistrzów i prezydentów miast. (T. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1781 z późn. zm.).